درمان ریشه یا عصب کشی فرمانیه تهران

خدمات دکتر علی زرگانی

درمان ریشه یا عصب کشی فرمانیه تهران

درمان ریشه یا عصب کشی (Root Canal Therapy) چیست؟

درمان ریشه جزو درمان های اصلی دندانپزشکی میباشد که شامل خارج کردن پالپ دندان (عصب دندان) و عفونت میباشد، پالپ شامل عصب ها بافت پیوندی و رگ های خونی میباشد که به دندان قابلیت رشد را میدهند.
در صورتی که میزان عفونت دندن شدید بوده و یا پوسیدگی در مراحل اولیه درمان نشده باشد؛ گسترش یافته و پالپ و ریشه دندان رسیده و مجر به افزایش حجم پالپ دندان و درنتیجه افزایش فشار داخلی درون دندان و درنهایت احساس درد در این ناحیه میشود.
درمان ریشه (عصب کشی) توسط دندانپزشک عمومی و در موارد خاص و شرایط پیچیده توسط متخصص درمان ریشه با استفاده از بیهوشی موضعی انجام میگردد.
 در ادامه این مطلب ما به ریسک ها و اطلاعات دقیق تر درباره این عمل مهم میپردازیم.

دکتر خوب درمان ریشه در فرمانیه

چه زمانی نیاز به درمان ریشه دارم؟

• تروما (آسیب ناگهانی که ممکن است توسط خود فرد ایجاد گردد.)
  • شکستگی یا ترک دندان (ممکن است آسیب وارد شده به دندان و پالپ دچار بدون  علائم ظاهری اعم از ترک، شکستگی و .. باشد.)
  • پوسیدگی عمقی به دلیل عدم درمان پوسیدگی سطحی
  • انجام تعدادی درمان دندانپزشکی بر روی یک دندان مشخص

علائم به عصب رسیدن دندان

• درد مداوم دندان
  • درد دندان هنگام جویدن و استفاده از مواد غذایی و مایعات سرد و گرم
  • لپ پر شدن، شکستگی دندان یا لقی دندان
  • تغیر رنگ یا تیره شدن دندان ( به علت عفونت درون پالپ دندان)
  •  احساس سوزش در لثه ها و لثه های متورم یا دارای آبسه
  • خارج شدن ترشحات چرکی از دندان یا لثه

دکتر علی زرگانی

دندانپزشک زیبایی فرمانیه تهران

جراح دندانپزشک کرج

جهت ثبت نوبت و اطلاع از آدرس مطب تهران و کرج کلیک کنید.

عصب کشی چگونه انجام میشود ؟

مرحله اول: بی حسی موضعی

در این مرحله دندانپزشک با تزریق آمپول بی حسی به ناحیه تحت درمان، موجب بی حسی در این ناحیه شده و  در این مرحله ممکن است درد تیزی یا احساس گرمای زیادی بر روی محل تزریق حس کنید ولی به زودی تمام میشود. هنگام درمان ریشه شما به هوش میباشید ولی بی حسی تزریق شده شما را از احساس هر دیدی مراقبت میکند

مرحله دوم: استخراج پالپ

پس از آنکه دندان شما بی حس شده متخصص با استفاده ای فرز توربین ورودی کوچک در تاج دندان شما ایجاد کرده و سپس شروع به استخراج پالپ توسط لوازم مخصوصی به نام فایل (Tooth File) می کنند، این مرحله نیازمند دقت و تجربه بسیاری بوده و از آنجا که هر دندان شرایط متفاوتی دارد و ممکن است برخی از دندان ها چند کانال داشته باشند، علاوه بر مهارت و دقت زیاد به صرف وقت بیشتری نیز نیاز دارد.

مرحله سوم: پرکردگی موقت

پس از آنکه پالپ به صورت کامل خارج میشود دندانپزشک ورودی ایجاد شده را با پرکردگی موقتی پر میکند، این ماده باعث محافظت از دندان در برابر بزاق دهان میشود. و در نهایت برای زیبایی و محافظت از دندان روکش برای دندان درمان شده استفاده میگردد.

پس از درمان عصب کشی

پس از درمان ممکن است به دلیل از بین رفتن اثرات بی حسی دچار درد در لثه شوید و یا شاید لثه شما ملتهب شود در بیشتر مواقع دندانپزشکان با استفاده از دارو های مختلف و مسکن ها این مشکلات را رفع میکنند اگر درد شما بیش از چند روز بوده یا خیلی شدید میباشد به دندانپزشک خود در اسرع وقت ممکن مراجعه کنید. علاوه بر این با استفاده از لیزر میتوان تا حد زیادی درد بعد از درمان ریشه را کاهش داد.
یک روز پس از درمان شما میتوانید به کار های روزمره خود بپردازید، تا وقتی که دندان به صورت کامل پر نشده یا هنوز روکش دندان(Crown) گذاشته نشده از جوید با دندان عصب کشیده شده بپرهیزید.
چند روز پس از درمان ریشه باید به دندانپزشکی خود مراجعه کنید و آنجا با گرفتن تصویر از دندان اطمینان حاصل شود که عفونتی وجود ندارد و پرکردگی موقتی را با دائمی تعویض شود.
در صورت تقاضا میتوان به جای پرکردگی از روکش استفاده کرد، روکش ها همان شکل دندان شما را دارند که میتوانند از مواد مختلفی ساخته شوند، مزیت روکش نزدیک بودن آن به شکل دندان میباشد. ممکن است چندین روز طول بکشد تا شما به شکل دندان جدیدتان عادت کنید ولی جای نگرانی نیست.
درمان ریشه یا عصب کشی, درمان ریشه یا عصب کشی فرمانیه, عصب کشی دندان فرمانیه, عصب کشی دندان کرج
ایمپلنت دندان تهران و فرمانیه
جراحی و کشیدن دندان نهفته عقل در تهران فرمانیه