دکتر علی زرگانی | دندانپزشک زیبایی فرمانیه | جراح دندانپزشک تهران

۲ نوع دستگاه پروتز دندان چیست؟

مطالب آموزشی
بدون دیدگاه

۲ نوع دستگاه پروتز دندان چیست؟

دستگاه پروتز دندان

دستگاه های پروتز دندان جایگزین یا ترمیم دندان های از دست رفته یا آسیب دیده می شوند. آنها می توانند خیلی بیشتر از بهبود لبخند شما انجام دهند. یک دندان از دست رفته می تواند بر توانایی جویدن شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. دندان از دست رفته نیز می تواند بر سلامت استخوان فک تأثیر بگذارد و دندان های دیگر را در معرض خطر قرار دهد.

انواع مختلفی از دستگاه های ثابت دندان مانند روکش و ایمپلنت و دستگاه های متحرک از جمله پروتزهای کامل یا جزئی وجود دارد که در صورت نیاز می توان آنها را خارج کرد.

در این مقاله، پنج نوع دستگاه پروتز دندان را بررسی می‌کنیم تا بتوانید با دندانپزشک خود در مورد اینکه کدام یک برای شما بهترین است، بحث کنید.

۱. تاج دندان

روکش دندان یک پوشش جدید برای دندان آسیب دیده است.

یک تاج ممکن است از فلز یا چینی ساخته شود. روکش‌ها راه‌حل‌های بلندمدت خوبی برای دندان‌هایی هستند که ترک خورده، ترک خورده یا فرسوده شده‌اند. اما طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در Journal of Dentistry Trusted Source، دندان هایی که نیاز به ترمیم قابل توجهی دارند در معرض خطر بسیار بیشتری برای شکست هستند.

مرکز دندانپزشکی دکتر علی زرگانی  در زمره یکی از بهترین مراکز دندانپزشکی تهران ، ماهدشت است ،با استفاده از روش هایی نظیر لمینیت، روکش های دندانی ، بلیچینگ دندان ، سفید کردن دندان ، دندانپزشک اطفال ، کودکان ، جرم گیری ، عصب کشی دندان ، اصلاح طرح لبخند ، کامپوزیت ونیر ، و… زیبایی را برای شما به بهترین نحو تامین می کند.

دکتر علی زرگانی | دندانپزشک زیبایی فرمانیه | جراح دندانپزشک تهران
دکتر علی زرگانی | دندانپزشک زیبایی فرمانیه | جراح دندانپزشک تهران

گرفتن یک تاج اغلب مستلزم دو قرار ملاقات است. در یک فرآیند معمولی برای روکش دندان، دندانپزشک:

یک قالب نرم از دندان های خود تهیه کنید.
هرگونه حفره در دندان آسیب دیده را پر کنید (در صورت لزوم).
دندان را کوتاه کنید تا برای دریافت روکش آماده شود.

در حالی که روکش دائمی در آزمایشگاه ساخته می شود، یک روکش موقت روی دندان قرار دهید.
پس از چند هفته، یک تاج دائمی که در محل سیمان شده است قرار دهید.
روش‌های دندانپزشکی که می‌توانند روکش‌ها را در محل بسازند، ممکن است تاج‌های همان روز را ارائه دهند.

تاج ها یک راه حل نسبتا دائمی در نظر گرفته می شوند. هنگامی که یک تاج در جای خود قرار گرفت، باید ۵ تا ۱۵ سال یا حتی بیشتر در صورت نگهداری صحیح، دوام بیاورد. شما باید مانند هر دندان دیگری با روکش مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

یک تاج ممکن است به مرور زمان ترک بخورد یا تراشه کند یا سیمانی که آن را در جای خود نگه می دارد نرم شود. این می تواند به باکتری ها اجازه دهد تا وارد دندان شوند و دندان را عفونی کنند.

۲. ایمپلنت دندان

یکی از گزینه های جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان است. این نوع پروتز در استخوان فک قرار می گیرد و با تشکیل مواد استخوانی جدید در اطراف آن ثابت می شود.

در اینجا روش معمول برای ایمپلنت دندان آمده است:

ابتدا یک ایمپلنت (یک دستگاه پیچ مانند) در استخوان فک قرار می گیرد.
دندانپزشک ممکن است یک اباتمنت که تاج را نگه می دارد اضافه کند. اگر ابتدا استخوان اطراف ایمپلنت نیاز به ترمیم داشته باشد، چند ماه بعد اباتمنت اضافه می شود.

برای مشاهده نمونه کارهای آقای دکتر علی زرگانی دندانپزشک زیبایی فرمانیه در اینستاگرام کلیک کنید.

روکشی به اباتمنت چسبانده می شود تا با دندان های اطراف مطابقت داشته باشد.
یک مطالعه ۳ ساله معتبر در مجله پزشکی بالینی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که ایمپلنت ها معمولاً دستگاه های بادوامی هستند که می توانند تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی داشته باشند.

اما در حالی که ایمپلنت ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند برخی از عوارض مکانیکی، فنی و بیولوژیکی داشته باشند، منابع مورد اعتماد مانند:

  • شل شدن پیچ
  • شکست سیمان
  • چینی شکسته
عوارض در بافت نرم یا استخوان اطراف ایمپلنت:

تصمیم برای انتخاب ایمپلنت یا پروتز ممکن است به هزینه و اینکه آیا استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد بستگی دارد.

هزینه نیز عامل مهمی در ایمپلنت دندان است.  برای مقایسه، انجمن دندانپزشکی آمریکا گزارش می دهد که پروتزهای کامل بالا یا پایین حدود ۱۶۰۰ دلار هزینه دارند. این هزینه ها به موقعیت مکانی شما نیز بستگی دارد.

هنگامی که یک یا چند دندان از دست رفته باشد، بریج دندان سازشی بین دندان مصنوعی و ایمپلنت است.

همانطور که از نام آن پیداست، بریج دندان برای پر کردن شکافی است که در اثر از دست دادن دندان ها ایجاد می شود. یک بریج معمولاً در هر دو انتهای شکاف به دندان‌های طبیعی متصل می‌شود و ممکن است از یک یا چند دندان مصنوعی به نام پونتیک ساخته شود. در برخی موارد، برای امنیت و ثبات بیشتر، ممکن است یک پل به ایمپلنت متصل شود.

بریج اغلب از چینی ساخته می شود تا شبیه دندان های طبیعی به نظر برسد و باید مرتباً مسواک زده و نخ دندان بکشید. ممکن است برای کشیدن نخ دندان بین پل و خط لثه، وسایل کمکی مخصوص نخ دندان به نام threader لازم باشد.

دکتر علی زرگانی | دندانپزشک زیبایی فرمانیه | جراح دندانپزشک تهران
دکتر علی زرگانی | دندانپزشک زیبایی فرمانیه | جراح دندانپزشک تهران
در اینجا روند معمولی برای گرفتن پل آمده است:

در اولین قرار ملاقات، دندان های لنگر در دو طرف بریج به شکل سوهان در می آیند و یک قالب از دهان شما ساخته می شود. یک پل موقت ممکن است برای پر کردن شکاف ساخته شود در حالی که یک پل دائمی ظرف چند هفته ساخته می شود.

در قرار دوم، پل دائمی در جای خود نصب می شود. هر گونه تنظیمات جزئی لازم انجام می شود تا پل طبیعی به نظر برسد و با نیش طبیعی شما کار کند. سپس پل در جای خود سیمان می شود.
یک پل خوش ساخت می تواند برای چندین دهه دوام بیاورد، اما ۵ تا ۱۵ سال انتظار معقولی است.

برای مشاوره با جراح و دندانپزشک زیبایی با تجربه تهران ، دکتر علی زرگانی با ما تماس بگیرید.

www.dralizargani.com, بهترین دکتر ایمپلنت فوری در تهران, بهترین دندانپزشک ایمپلنت, بهترین متخصص ایمپلنت, بهترین مرکز کامپوزیت تهران, دستگاه پروتز دندان, دکتر کامپوزیت دندان تهران, دکتر لمینت در تهران, دندانپزشک در شمال تهران, دندانپزشکی در فرمانیه, دندنپزشک زیبایی فرمانیه
نوشتهٔ پیشین
آیا روکش ها دندان های واقعی شما را خراب می کنند؟
نوشتهٔ بعدی
۲ نوع دستگاه پروتز دندان چه چیزهایی هستند؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تماس جهت مشاوره 09333868225